Thursday, July 30, 2009

DAMBA CINTA MU

Dikeheningan pagi jumaat ini selain meraikan kemegahan Saiyidul Ayyam,amat bersesuaian sekali jika kita menghayati sebenar-benarnya lirik lagu ini.Si penulis pada mulanya menganggap lagu ini hanya lah sekadar halawa telingga semata-mata,tetapi setelah merenungi bahkan menghayati maksud pada lirik yang tersurat dan tersirat ini,merasakan betapa goyah dan lemahnya iman manusia terutamanya pada diri sendiri.Si penulis mengucapkan jutaan terima kasih kepada "Teman Lama" kerana pernah menghadiahkan lirik ini sewaktu Si penulis dibangku sekolah lagi.Walau di mana sekali pun "Teman Lama" sekarang berada,Si penulis tetap mendoakan kebahagiannya di dunia dan akhirat,Yareed Ya Rabb.Terimalah,sebuah lirik yang penuh syahdu,mendambakan pengabdian seorang hamba kepada ALLAH SWT.


Tuhanku ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku maafkanlah kejahilan hambaMu
Ku sering melanggar laranganMu Dalam sedar ataupun tidak
Ku sering meninggalkan suruhanMu Walau sedar aku milikMu

Bilakah diri ini 'kan kembali
Kepada fitrah sebenar
Pagi kuingat petang kualpa
Begitulah silih berganti
Oh Tuhanku,
Kau pimpinlah diri iniYang mendamba CintaMu
Aku lemah aku jahilTanpa pimpinan dariMu

Ku sering berjanji di depan Mu
Sering jua ku memungkiri
Ku pernah menangis keranaMu
Kemudian ketawa semula

Kau pengasih
Kau penyayang
Kau pengampun
Kepada hamba-hambaMu
Selangkah ku kepadaMu
Seribu langkah Kau padaku

Tuhan,
Diri ini tidak layak ke surgaMu
Tapi tidak pula aku sanggup ke nerakaMu
Kutakut kepadaMu
Ku mengharap jua padaMu
Mogaku 'kan selamat dunia akhirat
Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat
Damba cinta Mu
Munsyid : Raihan
Album : Syukur

Tuesday, July 28, 2009

المشهد الفلسطيني

ربما كان نزار قباني محقا عندما اختار عنوانا كهذا لآخر قصائده.. ولكن لا جناح على الأمة فربما تنتظر20 عاماً آخرى ليحين على الإحتلال الإسرائيلي 91 عام كي يفكروا ماذا سيفعلون بشأن القضية الفلسطينية ويكونوا بذلك قد أعادوا التاريخ كرة.. حيث إن صلاح الدين عندما حرر القدس من الصليبيين كان قد مر على احتلالها 91 على سقوطها بأيديهم والأمة يا أحبائي وفية لتاريخها وتتفائل بأرقامه.. لذا لا عتب عليكم يا أبناء يعرب فالجيل القادم سيتكفل بالتحرير أما أنتم يا قرة عيني وبهجة فؤادي فضعوا أيديكم وأرجلكم بمياه عذبة باردة مثلكم وإن استطعتم اغمروا أجسامكم بأكملها ولتستمتعوا جيداً بالمياه الباردة النقية فهناك مياه كالمهل تشوي الوجوه تنتظركم.

Monday, July 27, 2009

HIKMAH-HIKMAH BERPUASA

Berpuasa merupakan salah satu daripada lima rukun Islam. Ia juga merupakanibadah yang juga tidak sedikit ganjaran dan kelebihan yang diganjarkan untuknya.Tidak sampai sebulan sahaja lagi kita akan disambut oleh bulan yang penuh barakah yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam didunia untuk melipat gandakan amalan kita dengan penuh pengharapan supaya menjadi bekalan yang kekal abadi ketika kita berhijrah di alam barzakh.Tatkala itu segala harta,pangkat dan nama kita tinggalkan,hanya mengharapkan segala amalan yang kita kerjakan didunia.Puasa ini sering disalah ertikan oleh segelintir pihak yang menganggap ianya satu ibadah yang membebankan sehingga ada yang menjadikan alasan..gastrik,nak pengsan dan bermacam-macam lagi alasan yang tidak munasabah.Islam benar-benar memberi kelonggaran kepada umatnya untuk tidak berpuasa asalkan alasan itu kukuh dan munasabah tetapi wajib untuk menggantikannya pada hari yang lain.

Perbincangan yang akan diungkapkan didalam blog ini hanyalah sekadar berlandaskan akal yang logik dan bukannya satu perkara yang perlu dibahaskan oleh golongan falsafah,pakar ahli bahasa atau pengasas ideologi-ideologi manusia.Ianya adalah semata-mata kebenarannya oleh Allah S.A.W lalu akal mendapat hidayah serta ketetapan iman dengannya.
Puasa mula difardhukan pada bulan Syaaban tahun kedua Hijrah. Hikmah kefardhuannya terbahagi kepada beberapa bahagian:
Pertama:
Kefardhuannya berbentuk ibadah. Ibadah merupakan salah satu bentuk amalan kesyukuran hamba kepada Tuhannya. Seperti yang telah diterangkan sebelum ini bahawa nikmat yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa ta‘ala tidak terhingga.
FirmanNya yang bermaksud:

“Jika kamu hitung nikmat Allah, tiadalah sanggup menghitungnya,”[Ibrahim : 34]

Kedua:
Mengajar manusia agar dapat menjaga dan menunaikan amanah serta tidak mengkhianatinya. Amanah yang diberikan ini memerlukan kekuatan dan keyakinan yang tinggi untuk dilaksanakan. Ini teruji apabila ia berada dalam keseorangan yang memungkinkan ia makan dan minum tanpa sesiapa yang mengetahui. afsu Ammarah(menyuruh ke arah kejahatan) sentiasa berbisik lantas menggoda agar ia mengkhianatinya. Ia tewas lantas mengikut kehendak nafsunya. Dalam sedar atau tidak ia telah mengkhianati amanah Tuhannya. Orang yang khianat pasti akan di azab setimpal dengan perbuatan mungkar itu.

Ketiga:
Sifat kebinatangan tidak mempunyai tujuan tertentu melainkan hanya melampiaskan nafsu makan, minum dan hubungan jenis (seks). Apabila manusia mampu mengawal nafsunya dari kegemaran ini dia berjaya membersihkan hati dan rohnya dari kebuasan kebinatangan yang maha gila. Lalu dia terlebih hampir kepada martabat para tentera nur Ilahi iaitu para Malaikat. Faktor ini menjadi sebagai pemangkin minat dan gemar seseorang untuk melaksanakan amanah dengan seikhlas mungkin demi mencapai darjat yang dijanjikan.Jika dikaji dan diteliti sejarah hidup ulamak, ahli zuhud, para abid, pemikir, ahlifalsafah, pencipta ideologi dan selain mereka pasti didapati bahawa kejayaan mereka terhasil dari ikatan tali perut mereka dari kelazatan makanan dan minuman yang mencantas pemikiran tajam.

Keempat:
Hasil dari kajian doktor, makanan dan minuman yang banyak diambil boleh mencetuskan pelbagai penyakit urat saraf. Terdapat hadith yang diriwayatkan yang bermaksud:

“Perut merupakan tempat (lahir) penyakit, pantang larang merupakan asas kesembuhan (ubat).”

Juga dikatakan jika seseorang makan banyak, minum juga terpaksa dilebihkan.Makan banyak juga menyebabkan tidur yang berlebihan. Sesiapa yang melazimi perbuatan demikian dia telah mensia-siakan kehidupannya.Jika engkau melihat doktor ketika hendak melakukan pemeriksaan kepada pesakitnya dia akan menyuruh pesakitnya mengosongkan perutnya daripada sebarang makanan untuk menghindarkan sebarang penyakit. Ini semua untuk kesihatan. Begitujuga puasa yang disyariatkan mempunyai hikmah kesihatan yang tinggi terkandung.

Kelima:
Melemahkan syahwat seks kebinatangan yang menyamakan taraf manusia dengan binatang. Untuk mengawal nafsu kebinatangan ia memerlukan kesungguhandan keyakinan yang tinggi. Jika seorang miskin tidak mampu untuk berkahwin sedangkan nafsunya memuncak maka disunatkan baginya untuk berpuasa. Puasadapat menahan atau mengurangkan nafsu yang bergolak.Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:

“Wahai pemuda! Barangsiapa yang mampu (menyediakan) perbelanjaanperkahwinan berkahwinlah, dan barangsiapa tidak mampu berpuasalah,sesungguhnya puasa itu padanya ada pendinding.”[Hadith Sahih, Riwayat Muslim di dalam Kitab Nikah]

Keenam:
Ketika seorang manusia berkeadaan lapar dan dahaga maka perasaannya terkenang pada kehidupan si miskin yang serba kekurangan untuk menahan lapar dan dahaga. Perasaan ini mengajak dirinya untuk menghulurkan sedikit bantuan bagi menggembirakan kehidupan si miskin itu.
Sesungguhnya hikmah bagi segala pensyariatan ini tidak terhingga lantas tidak mampu dinilai dan dihisab. Sesuatu yang tidak dilakukan semuanya maka janganlahia ditinggalkan kesemuanya.semoga hikmah-hikmah ini dapat kita manfaatkan bersama dalam proses kita tercari-cari untuk mendalami ibadah puasa dan nilai yang murni yang tersirat diatas pengorbanan kita menahan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan.
Luqman Al-Hakim pernah berkata kepada anaknya bermaksud:

“Wahai anakku!Apabila perut dipenuhi, lemahlah pemikiran, bisulah segala hikmah, diamlah segalaanggota untuk melakukan ibadah.” WALLAH HU A'LAM MINNI.

Tuesday, July 7, 2009

KENDERAAN DI MESIR MENJELANG 2020

1.Dikenali sebagai Arabiah Ugroh.2.Kebiasaannya dinaiki untuk perjalanan jauh,disewa untuk bersiar-siar dan untuk pulang ke tanah air(sampai Airport je..tak dibenarkan masuk kedalam pesawat)3.Muatan penumpang 13 orang termasuk pemandu dan pengutip tambang.4.Dikenakan bayaran tambahan jika lebihan barang(pandai adjust bleh free)5.Waktu tidur anda cuma seketika sahaja.6.Laju,pantas dan kadang-kadang anda akan rasakan beterbangan di atas jalan raya.7.Markah : 4 BINTANG



1.Dikenali sebagai Arabiah Bijo.2.Dinaiki untuk ke distinasi yang tidak terlalu jauh.3.Muatan 8 orang termasuk pemandu(Tiada pengutip tambang).4.Kebiasaanya tidak dikenakan bayaran tambahan jika bagasi berlebihan asalkan mampu untuk bergerak.5.Agak bosan kerana sempit sedikit dan tidak selesa untuk tidur.6.Agak laju dan cepat bergantung kepada muatan.7.Markah : 3.5 BINTANG




1.Dikenali sebagai Trenko.2.Digunakan untuk kedistinasi yang dekat dan sibuk.3.Tiada had muatan penumpang asalkan boleh sampai ke tempat yang dituju.4.Boleh terdapat dimana-mana sahaja dengan tambang berpatutan.5.Lambat,pening kepala dan hilang ingatan seketika akibat bau-bauan badan penumpang.6.Penumpang yang pengsan dan bermasaalah besar sahaja mampu berdengkur didalam kenderaan ini.7.Markah : 3.5 MARKAH



1.Seperti ditempat-tempat yang lain Taksi juga turut terlibat secara langsung.2.Distinasi dihadkan mengikut warna dan nombor pendaftaran taksi itu sendiri jika pemandu itu sedarkan diri.3.Muatan penumpang 5-6 orang atau lebih bergantung pada sekatan jalanraya oleh Bolis.4.Dinasihatkan untuk menetapkan bayaran terlebih dahulu bagi mengelakan debat ketika sampai.5.Pemandunya mampu mencari jalan yang singkat dan juga sangat panjang supaya tambang dikenakan berlipat ganda untuk sampai ke distinasi.6.Sampai je kasi duit terus blah je dari taksi untuk menjamin kesabaran dan keimanan anda.7.Markah : 4.5 MARKAH




1.Di kenali sebagai Tut tut2.Distinasi yang terhad kerana pergarakan terbatas3.Muatan 4-6 orang termasuk pemandu.4.Bayaran berpandukan hala tujuan.5.Laju dan pantas seperti anda menaiki motosikal.6.Antara kenderaan yang dijadikan perempit-perempit untuk merempit diwaktu siang dan malam.7.Markah : 4 BINTANG








1.Dikenali sebagai kereta sewa pendalaman.2.Reka cipta dan bentuk yang sangat menawan bersesuaian dengan permintaan penumpang.3.Hanya terdapat di kawasan-kawasan pendalaman kerana kebiasaannya nombor pendaftaran malas untuk didaftarkan.4.Muatan penumpang 9 orang dan lebih termasuk pemandu.5.Agak lambat kerana kebiasaannya pemandu dari kalangan warga emas.6.Tambang mengikut distinasi yang hendak di tuju.7.Markah : 2.5 BINTANG



1.Dikenali sebagai Arabiah Naql.2.Boleh digunakan untuk membawa penumpang,barang dan binatang atau ketiga-tiganya sekali.3.Terdapat di kawasan-kawasan hentian haram yang tertentu.4.Pemandu kenderaan ini merangkap pengutip tambang perjalanan.5.Laju dan pantas untuk sampai kedistinasi anda sehinggakan anda tidak perasan berada diaatas kenderaan itu.6.Markah : 4 BINTANG


1.Perebet sapu yang telah diubahsuai dari Arabiah Naql.2.Tiada had penumpang kerana tabiatnya menyapu sekalian orang ramai yang berada dibahu jalan.3.Tambang yang tetap dikenakan tetap.4.Mempunyai loceng dibahagian belakang untuk penumpang-penumpang turun.5.Tangga bukan sekadar memudahkan penumpang naik bahkan sering kali diguna untuk penumpang-penumpang berdiri menikmati keindahan dan angin sepoi-sepoi bahasa.6.Agak lambat sedikit kerana tiada tempat yang khas untuk menurunkan penumpang.7.Markah : 3.5 BINTANG


1.Kereta himar mudah alih.2.Hanya digunakan untuk mengangkut barang-barang baru dan terpakai sahaja.Ada juga digunakan untuk bersiar-siar bagi golongan yang kurang berkemampuan.3.Tambang dianggap sebagai tips sahaja.4.Sesuai untuk warga emas dan mereka-mereka yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi.5.Tiada akta yang boleh menyebabkan si pemandu dikenakan denda jika berkeliaran di jalan raya.6.Markah : 3 BINTANG.




1.Kereta kuda atau baghal klasik.2.Muatan 3-4 penumpang sahaja mengikut kemampuan kuda.3.Digunakan untuk bersiar-siar ditempat peranginan dan bersejarah.4.Untuk menjamin keselamatan anda sila ikuti langkah-langkah yang sama seperti menaiki taksi diatas.5.Laju dan puas hati seperti pergi berperang dizaman dahulu kala.6.Markah : 4 BINTANG.





1.Gamal merupakan kenderaan yang menguasai di padang pasir.2.Digunakan untuk pelancong-pelancong menikmati keindahan persekitaran dan tempat-tempat melancong.3.Seseorang tu dianggap hebat jika mampun menunggang unta dengan jayanya.4.Tetapi anda harus berhati-hati kerana setiap keperluan yang anda perlukan dari unta dikenankan bayaran yang berbeza.5.Sehingga ke hari ini unta-unta tidak mengetahui bahawa dirinya diperdagangkan untuk kepentingan peribadi tuannya.6.Markah : 4 BINTANG






1.Digunakan oleh SuperHero Mesir sahaja.2.Mudah didapati dimana-mana sahaja tanpa nombor pendaftaran dan tidak disekat penggunaanya.3.Ringkas,stylo,glemour dan mencapai tahap kepuasan yang maksimum untuk penunggang dan penumpang.4.Mudah untuk diuruskan dan tidak memerlukan kos yang tinggi.5.Menjadi satu kebanggaan dan dianggap sebagai Wira jika mempunyainya.6.Markah : 5 BINTANG





1.Untuk kegunaan persendirian dan perniagaan.2.Penunggang kenderaan ni amat pantang sekali melihat kanak-kanak yang melihatnya.3.Dengan berbekalkan trumpet dan tulang empat karat,si pemiliknya mampu untuk berdikari mencari sesuap roti.4.Gula-gula ini dijual mengikut kuantiti dan bukan mengikut beratnya.5.Anda tidak akan mampu mencuri gula-gula ini kerana ianya diawasi oleh cctv yang yang sudah siap dipasang ditempat-tempat yang anda tidak ketahui.6.Markah : 5 MARKAH






CUBA TEKA APAKAH JENIS KENDERAAN INI....5 BINTANG DIBERIKAN KEPADA ANDA JIKA ANDA MAMPU MENEKANYA DENGAN TEPAT DAN 5 BINTANG DIBERIKAN KEPADA KENDERAAN INI..MARKAH 10 BINTANG!!!