Thursday, April 17, 2008

Kekanda Di Dapur

GAMBAR sekadar hiasan



Assalamualaikum..Izayyuku? bertemu kita diruangan "Dapur Bujang".Hari ni Kekanda akan tunjukkan pada korang semua satu menu yg agak mudah utk dipelajari dan dimasak.Menu kali ini ASAM PEDAS ASYIR BAWABAT.


BAHAN-BAHAN :

01. Ayam @ Daging @ Ikan (Secukup Nafsu Korang)
02. 2 Biji Bawang Besar (Basol)
03. 4 Biji Bawang Putih (Tum)
04. 5-10 Lada Basah Merah (Falafil Ahmar)
05. Lada Kering Yg Sudah Dikisar (Falafil Mujaffaf)
06. Tomato Puri (Solsoh)
07. Belacan (Tiada dalam Kamus)
08. Asam Keping
09. Cuka
10. Daun Kusybarah (Subs Daun Kesum)


CARA :

01.Panaskan minyak masak utk ditumis,masukan sedikit belacan kemudian bawang putih yg telah diketuk diikuti bawang besar yg telah dikisar.Tumis sehingga kedua-dua bawang betul masak dan wangi (Jgn Letak M.Wangi).

02.Masukkan lada kering yg mengikut kehendak kepedasan korang semua,tumis sehingga betul-betul masak untuk mengelakkan kesesakkan lalu lintas ke bilik air.Selepas itu masukkan lada basah merah yg telah di kisar.Biarkan seketika.

03.Masukkan beberapa sudu Tomato Puri,kacau sehingga sebati.Masukkan sedikit cuka dan asam keping dan masukkan air.Tutup periuk korang,kecikkan api dan biarkan bebarapa minit sehingga kuah mendidih.Sambil menunggu,anda boleh hidupkan YM anda.

04.Setelah mendidih masukkan Ayam @ Daging @ Ikan yang telah dibersihkan diikuti Daun Kusybarah.Anda juga boleh masukkan sayur-sayuran seperti bendir atau terung ketika ini.masukkan garam dan Ammil Hag (Ajinomoto) jika perlu secukup rasa.Biarkan Haiwan yg anda masukkan masak secukupnya dalam keadaan api dapur yg kecik.Sekarang anda boleh sambung chatting ataupun basuh segala peralatan masakan yang telah anda gunakan (Qaul Rajih).

05.Tutup api dapur anda dan Asam Pedas Asyir Bawabat sedia untuk dihidangkan.Mudahkan?sambil masak boleh chatting dan dapur anda bersih.Selamat mencuba yer!!


PERINGATAN:Jika anda menggunakan ikan keli,Sila perap ikan anda dengan asam jawa atau limau kasturi terlebih dahulu utk mengurangkan bau hanyir ikan.

No comments: